XBMCFreak Forum » Hardware

Fan control van ION 330 HT

(57 posts)
  1. stryx

Member
    Login to Send PM

Hallo,

Ik heb sinds gisteren een Asrock ION 330HT en ben daar erg blij mee... maar!:

Ik wordt gek van het geluid van de CPU fan, dat 30mm dingetje dat een hoge zoem heeft. Ik heb al e.e.a. gelezen over mensen die zaken hebben vervangen etc, maar eigenlijk heb ik daar helemaal geen zin in. met het huidige geluidsniveau kan hij in geen geval als HTPC gaan dienen.

Wat me opvalt is dat het aanpassen van de fan control in de bios bij mij geen enkel effect heeft. Hebben andere mensen ook deze ervaring?

XBMC Live op Asrock ION 330HT. Philips LCD TV (HDMI), Marantz Receiver
    (Optical), Logitech Harmony Remote (895), USB IR Receiver (MCE)
    Posted 8 months ago #
  2. Piethein Strengholt

Key Master
    Login to Send PM

Voor Linux kan je coolbits proberen toe te voegen:

http://www.aldeby.org/blog/enable-nvidia-coolbits-frequency-tuner.html

Verder komt er met kerst een nieuwe versie van nvclock uit die dit ook mogelijk zou moeten maken:

http://www.linuxhardware.org/nvclock/

Verder staat er hier ook een hoop informatie:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1199797

Posted 8 months ago #
  3. stryx

Member
    Login to Send PM

Peithein, bedankt voor je reactie.

Zijn dit soort toevoegingen echt noodzakelijk voor enige vorm van Fan Control op het systeem? Ik zou denken dat de instellingen in de BIOS ook wel enig effect zouden moeten hebben.

Dit is bij mij dus niet het geval, Maximum speed is hetzelfde als Ultrasilent qua geluidsniveau. Ik vermoed een hardware defect.

Ik gebruik jouw build van XBMC (de laatste), waarvoor enorme dank!

Posted 8 months ago #
  4. RpR

Member
    Login to Send PM

Can someone run these command from shell:
    $cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_available_frequencies

$cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_available_governors

I can't test it myself right now and else I can maybe find a solution for you.

Posted 8 months ago #
  5. joepeke

Member
    Login to Send PM

De fan bij mij is inderdaad hoorbaar. Ik zit er ongeveer 4 meter vanaf en als je goed oplet hoor ik de fan. In de praktijk valt het nauwelijks op tussen het achtergrond geluid van bijvoorbeeld buiten of de koelkast.

Als ik jouw beschrijving hoor lijkt het een stukje erger, weelicht toch een defect of slechte fan?

Posted 8 months ago #
  6. stryx

Member
    Login to Send PM

@joepeke Merk jij verschil als je in de BIOS de Fan Control settings aanpast??

Posted 8 months ago #
  7. joepeke

Member
    Login to Send PM

Ik heb aan de BIOS setting niks veranderd, ik heb de HT zonder BlueRay.

Posted 8 months ago #
  8. stryx

Member
    Login to Send PM

Als je aan de BIOS niets verandert dan staat ie op 'Normal'. Dat is een gemiddelde stand. Je kunt in de BIOS de verhouding van de fan speed aanpassen via 'Fan Control'. Zou je eens voor mij willen kijken of je een merkbaar verschil hoort als je daar aanpassingen in maakt?

Ik merk nl helemaal geen verschil als ik hier iets wijzig en ik weet niet of dit normaal is, of dat er bij mij specifiek iets mis is. Ik heb ook de 330HT zonder BR.

Posted 8 months ago #
  9. joepeke

Member
    Login to Send PM

Hij stond inderdaad op normal, een nivo hoger geeft aanmerkelijk meer geluid, absoluut onacceptabel. Een nivo lager (silent?) geeft niet of nauwelijks verschil met normal.

Posted 8 months ago #
  10. stryx

Member
    Login to Send PM

Thanks... dan heb ik de bevestiging dat er wel degelijk iets hardwarematig neit in orde is.

Posted 8 months ago #
  11. joepeke

Member
    Login to Send PM

Voor de zekerheid nog even een dingetje: Als je een andere snelheid in de BIOS selecteerd moet je hem eerste opslaan, pas dan wordt de snelheid actief. Alleen een andere snelheid kiezen is dus niet voldoende om het verschil te horen.

Gisteren avond laat heb ik het geluidsnivo nog even kunnen beoordelen. Ik had net een concert DVD bekeken op redelijk nivo. Toen het was afgelopen valt de stilte op. Een minuutje daarna schakelde de koelkast af en dan is het echt stil in huis en dat hoor je inderdaad de ASrock duidelijk. Echter qua nivo kan het niet tippen aan mijn XBox360 of de oude XBox met fanmod. Het is hoorbaar maar niet meer dan dat.

Posted 8 months ago #
  12. stryx

Member
    Login to Send PM

Update: Ik heb gisteravond een Zalman Fanmate 2 geplaatst tussen de CPU fan en het moederbord. Zelfs met het potmetertje op de maximale stand maakt het een groot verschil. De CPU en de Case fan produceren nu een vergelijkbaar geluidsniveau.

Ook had ik een dergelijke vraag gepost op xbmc.org En daar kreeg ik reactie van iemand met hetzelfde probleem.

Posted 8 months ago #
  13. generator

Member
    Login to Send PM

Zo'n Fanmate, die zorgt er alleen voor dat je de snelheid van de Fan handmatig lager kan zetten? Of begrijp ik dit verkeerd?

Posted 8 months ago #
  14. Auke

Member
    Login to Send PM

@Generator

Helemaal goed!

Posted 8 months ago #
  15. generator

Member
    Login to Send PM

Dus dan kan je net zo goed de snelheid in je bios lager zetten? (tenzij dat niet werkt).

Posted 8 months ago #
  16. stryx

Member
    Login to Send PM

Precies, alleen lijkt dat in mijn geval niet te werken. En ik heb van meer mensen inmiddels begrepen dat zij dat ook hebben.

Ik wacht een BIOS update van Asrock af, en intussen zorgt de Fanmate ervoor dat ik de machine in ieder geval gewoon naast mijn TV kan hebben zonder gek te worden van de herrie.

Posted 8 months ago #
  17. fr0sty

Member
    Login to Send PM

Ik heb de settings in de bios ook op het laagst gezet, maar ook geen merkbaar verschil bij mijn HT. Heb wel gezien dat het om het kleine fannetje gaat, welke lawaai maakt, ben nu op zoek naar een goeie fancontroller om er tussen te zetten

Posted 8 months ago #
  18. generator

Member
    Login to Send PM

Het maakt mij gelukkig wel degelijk verschil. Maar als je hem op automatisch zet, dan draait hij gewoon altijd op volle toeren. Ik ben bang dat als ik hem op de laagste instelling zet, hij erg warm gaat worden.

Ik denk dat een fancontroller bij mij dan geen nut heeft, maar dat ik op zoek moet naar een nieuwe fan.

Posted 8 months ago #
  19. fr0sty

Member
    Login to Send PM

Mijn maakt inmiddels zoveel lawaai dat deze boven het geluid van de film uitkomt, zal ook op zoek naar een nieuwe, geef je zon bult geld uit, kun je nog niet verwachten dat het kwaliteit is

Posted 8 months ago #
  20. dude

Member
    Login to Send PM

Het probleem is het formaat van de koeler, het blijft een 4cm fannetje, die kunnen alleen maar herrie maken :|.
    Zelf heb ik hem vervangen door een Scythe slim versie. Tevens het BIOS op Silent, en je hoort hem nagenoeg niet meer. Je moet wel het e.e.a. aanpassen maar als je hem fluisterstil wilt krijgen is het de (enige) oplossing.

Posted 8 months ago #
  21. Amelandbor2

Member
    Login to Send PM

Zou je eens een foto kunnen maken hoe je deze geplaatst hebt in de Asrock?

Posted 8 months ago #
  22. dude

Member
    Login to Send PM

Ik kan wel een foto maken als je echt geinteresseerd bent. Je moet je echter wel realiseren dat je het bracket met de DVD speler in zijn geheel verwijderd. Van karton of plastic maak je dan een houder voor je harde schijf. Het gat van de DVD speler heb ik opgevuld met een wit plastic plaatje. En dan pas heb je ruimte om de fan boven de CPU te plaatsen.
    Maar dan is hij ook echt fluisterstil!

Posted 8 months ago #
  23. Amelandbor2

Member
    Login to Send PM

Ah, zo'n vermoeden had ik al. Weet nog niet of ik het zelf ook ga doen, want heb op zich met de fancontroller geen last er meer van. Maar het is altijd leuk om te zien hoe het geheel er nu uitziet

Posted 8 months ago #
  24. pozitif

Member
    Login to Send PM

Hey ik heb de koelpasta van cpu cooling vervangen. Scheelt 6 graden. Rubbers tussen fans, helpt niet echt veel. Uiteindelijk zit mijn ion 330 in een gesloten kast en bedien ik dit met een rii mini draadloos afstandbediening, echt een aanrader trouwens. Geen last van geluid en je hoeft voor de rii mini ook geen speciale drivers te installeren, gewoon plug en play onder linix ubuntu.

Posted 8 months ago #
  25. astro

Member
    Login to Send PM

Ik heb het volgende gedaan met m'n Asrock ion 330 HT:

Ik heb de case fan op standje 4 gezet in de BIOS, en de CPU fan er gewoon in zijn geheel uitgesloopt. De CPU fan is namelijk de fan die het meest luidruchtig is.
    Ik draai nu al 2 weken zo, en heb geen enkele problemen met de temperatuur. werkt perfect en is ook lekker stil.
    Ik heb het goed getest door van alles te draaien, MP3's , fla's, wav bestanden. DVD, HD, DIVX etc etc. Ook internet browsen met Firefox etc. en het blijft allemaal goed lopen, en het wordt niet te warm. Doordat ik de case fan vast op standje 4 heb staan is er genoeg "air flow" om de boel koel te houden.

Posted 8 months ago #
  26. Dapperdan

Member
    Login to Send PM

Heb gewoon de Cpu-Coolerblok en de Chipset-Coolerblok een kopje kleiner gemaakt. 50mm Scythe ertussen gehangen. Asrockje is eindelijk rustig. Beter nog na 2 uur HD kijken, vlug naar bios, Cpu ~51, Chipset ~58.

Posted 8 months ago #
  27. Henk

Member
    Login to Send PM

Ik heb danwel de ION 330, maar toch behoorlijk last van de FAN.
    De Firmware versie was 1.30 en de update naar 1.60 gedaan, en is nu stiller, blijkbaar zat er een bug in de FW (bij de ION 330 althans).

Trouwens het updaten ging niet zo eenvoudig via de BIOS update optie werkte al niet, zowel vanaf de USB-stick als USB-HDD.
    Het ging meteen goed met een USB-Floppy-disk-drive, ik had Free-Dos diskette liggen en werkt zoals gezegd goed!

Posted 8 months ago #
  28. mark

Member
    Login to Send PM

als je de stroom van de CPU fan afhaalt (dus geheel uit) wordt het dan echt te warm?? Kan het me nauwelijks voorstellen. Je hebt ook nog een andere fan.
    Er zit een heat sink op dis ook al warmte moet laten afstoten.

Iemand ervaring/advies?

Posted 7 months ago #
  29. mark

Member
    Login to Send PM

Hmm nee dat is geen aanrader. De 2de CPu wordt 88 graden.

Posted 7 months ago #
  30. Dapperdan

Member
    Login to Send PM

Kijk hier eens naar, werkt perfect

http://www.freeimagehosting.net/uploads/5879b0046c.jpg

Posted 7 months ago #

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.